Η θέση για την γραφή, η κινητικότητα και η σταθερότητα των άνω άκρων, ο τρόπος σύλληψης των εργαλείων γραφής, η θέση και η ποιότητα του χαρτιού και ο τύπος των εργαλείων γραφής είναι οι εργονομικοί παράγοντες που εμπλέκονται στη συγκεκριμένη δραστηριότητα (Ξηρού, 2009).
- Στάση σώματος κατά τη γραφή:
- κορμός θα πρέπει να βρίσκεται σε ορθή γωνία με τα ισχία. Προτεινόμενη προσαρμογή: Βάλτε ανά τακτά διαστήματα μία μπάλα σε μέγεθος πορτοκαλιού ανάμεσα στην καρέκλα και στην πλάτη του παιδιού. Το παιδί θα πρέπει να κρατήσει την μπάλα όση ώρα γράφει, ή όσο περισσότερο μπορεί.
- Ο αυχένας βρίσκεται σε ελαφριά κάμψη. Προτεινόμενη προσαρμογή: Βάλτε ένα ελαφρί στεφάνι στο κεφάλι του παιδιού με σκοπό να μην πέσει ώση ώρα θα γράφει.
- Τα ισχία θα πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένα, τα γόνατα σε ορθή γωνία, όπως και η ποδοκνημική ( σε περίπτωση που το τραπέζι είναι ψηλό τοποθετείστε υποπόδιο).
- Και τα δύο άκρα βρίσκονται στο χαρτί, το ένα συγκρατεί και το άλλο (επικρατές χέρι) γράφει. Προτεινόμενη προσαρμογή: Φτιάξτε μαζί με το παιδί το αποτύπωμα του μη επικρατούς χεριού σε ένα χρωματιστό χαρτόνι, αφήστε το παιδί να το κόψει και τοποθετήστε το σε θέση ώστε να συγκρατεί το χαρτί. Το παιδί θα πρέπει να ακουμπά πάντα το χέρι του εκεί όταν γράφει.
- Η πηχεοκαρπική άρθρωση θα πρέπει να βρίσκεται σε μέση θέση με ελαφριά κλίση.
- Η επιφάνεια του τραπεζιού πρέπει να είναι 5 εκ. πάνω από τους λυγισμένους αγκώνες όταν κάθεται στην καρέκλα. Σε αυτή τη θέση το παιδί μπορεί να έχει συμμετρία και σταθερότητα καθώς εκτελεί γραπτή εργασία.
- Η όρθια στάση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εναλλακτική θέση γραφής.
- Μια προσαρμογή που βοηθά τη σταθερότητα του κορμού, τη σωστή στάση της κεφαλής και σταθεροποιεί τα αντιβράχια είναι η αύξηση της γωνίας της επιφάνειας γραφής. Από το οριζόντιο, δηλαδή, επίπεδο δημιουργείται μια γωνία 30-40 το πολύ μοιρών. Αυτή η προσαρμογή, εκτός από το ότι εμποδίζει ένα καμπτικό πρότυπο, φέρνει το οπτικό ερέθισμα πιο κοντά στο οπτικό επίπεδο του παιδιού και συμβάλλει στην εστίαση της προσοχής.
2. Γραφή:
- Η θέση του χαρτιού πρέπει να είναι στα πλάγια στο γραφείο έτσι ώστε να είναι παράλληλη με τον πήχη του χεριού που χρησιμοποιεί το παιδί για να γράψει. Με τον τρόπο αυτό ο μαθητής βλέπει τι γράφει και αποτρέπει τη διακοπή του γραψίματος. Οι δεξιόχειρες μαθητές πρέπει να πλαγιάζουν την κορυφή του χαρτιού 25-30 μοίρες αριστερά, με το χαρτί ακριβώς δεξιά από τη μέση γραμμή του σώματος. Αντιθέτως, για τους αριστερόχειρες, μια κλίση 25-30 μοιρών δεξιά και τοποθέτηση του χαρτιού αριστερά της μέσης γραμμής του σώματος είναι απαραίτητη.
- Το πρότυπο σύλληψης θα πρέπει να είναι η τριποδική σύλληψη (αντίχειρας, δείκτης,μέσος). Σε παρατήρηση ανώριμης σύλληψης θα πρέπει να γίνει αξιολόγηση της γραφοκινητικότητας του παιδιού ώστε να προσδιοριστούν κατάλληλες προσαρμογές.
- Προσοχή! Θα πρέπει να δείξουμε στο παιδί την οργάνωση της σελίδας δηλαδή από πού ξεκινάμε και προς τα πού γράφουμε μέχρι το τέλος της σελίδας.
Γιολάντα Μαρασίδη
Ειδική Παιδαγωγός